logo teamenzo
0499-378763

Portfolio Packaging Design

Packaging design

Een goede verpakking verkoopt en een goed product zorgt voor herhaalaankopen. Teamenzo is ervaren in het ontwerpen van verpakkingen en labels van met name food- en confectionery producten. Als private label specialist zijn wij dagelijks creatief actief voor veel verschillende producenten. Zo is Teamenzo o.a. verantwoordelijk voor het verpakkingsdesign van het gehele zoetwarenschap van Aldi Nederland en zijn de door ons ontworpen verpakkingen te vinden in alle uithoeken van de wereld. Van hier tot Australië.

Nu is het maken van goede ontwerpen een voorwaarde voor succes maar kennis van de materie is net zo belangrijk. Wat mag wel en wat niet op een verpakking? Voor welke folie of druktechniek is gekozen? Zonder gedegen materiaal- en grafische kennis is elk verpakkingsontwerp gedoemd te mislukken. Teamenzo weet van de hoed en de rand en is direct een gesprekspartner op niveau. Sterker nog, doordat we zoveel verschillende verpakkingen hebben ontworpen, kunnen we klanten uitstekend ondersteunen en adviseren.

Private label verpakkingen met A-merk uitstraling

Veel producenten van A-merken benutten hun extra productiecapaciteit voor private label, seasonal en huismerk artikelen. Waar A-merken vaak met gereserveerde reclamebudgetten kunnen werken, moet private label het vaak op eigen kracht doen. Is private label daarom minder dan een A-merk? Vinden wij van niet.

De kwaliteit is meestal voortreffelijk maar omdat er geen reclame-ondersteuning voor is en de productiekosten scherp in de gaten worden gehouden, zijn deze producten vaak goedkoper dan gelijksoortige A-merken. Wat ons aanspreekt bij private label, zeg maar: de producten zonder ’branding’, is de creatieve vrijheid. Daar genieten we van.

Verpakkingsontwerp: meer dan een mooi plaatje

Een verpakking ontwerpen is spelen met de elementen en zoeken naar het juiste evenwicht. Het creatieve idee moet harmonieus samengaan met wettelijke bepalingen. Als de wet een minimale lettergrootte voorschrijft, heb je als verpakkingsontwerper je daar aan te houden. Welke kleuren, graphics en stijl passen het best bij het product, doelgroep en winkelomgeving? Wat moet er gecommuniceerd worden? Staat de verpakking in het teken van aanprijzen of afprijzen?

Het is heel verleidelijk voor opdrachtgevers om een ontwerp te laten maken dat schuurt tegen het ontwerp van de marktleider maar verstandig is het niet. Wij adviseren onze opdrachtgevers ervan af te zien omdat de gang naar de rechter vaak onvermijdelijk is. Originaliteit, opmerkelijk zijn, creativiteit en conceptmatig denken winnen het altijd van imitatie.

Verpakkingen drukken is nog niet zo eenvoudig

Zonder technische know how heb je niets te zoeken in de wereld van verpakkingsontwerp. Dat is althans onze mening. Flexografie, koperdiepdruk en offset zijn de meest toegepaste druktechnieken. Het te bedrukken materiaal bepaalt de druktechniek en detailweergave. Het budget bepaalt het aantal kleuren en de kwaliteit van het drukmateriaal. Wordt het een stazak, transwrap of fliptopdoosje? Met of zonder venster? Drukken we één of twee keer wit? Of wordt het witte folie? Zit er voldoende cyaan onder het zwarte volvlak? Zijn de barcodes juist en getest volgens standaard? Kortom, tal van aspecten bepalen het eindresultaat. Teamenzo heeft altijd alles onder controle en staat op verzoek van klant aan de pers om de kwaliteit af te tekenen. No worries. Zin in zaken doen? Bel 0499-378763 of mail: theo@teamenzo.nl