logo teamenzo
0499-378763
kalender

Gratis pitch gemeente Meierijstad is ‘brain picking’

Gepubliceert op 22 Juli 2015 | 16:06 uur door Theo Basstein

“Gaat uw bureau de huisstijl voor de toekomstige gemeente Meierijstad ontwikkelen?” staat te lezen op de website van de nieuwe gemeente die ontstaan is door samenvoeging van Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode. Op zich geen verkeerde opdracht maar als je de spelregels leest en hoort, haak ik af.

Full service reclamebureaus (bestaan die eigenlijk nog wel?) met aantoonbare ervaring in huisstijl-ontwikkeling worden uitgenodigd om eerst een motivatie in te sturen. De zes meest gemotiveerde bureau’s mogen dan aan de slag om een eerste ontwerp te maken. Na de eerste presentatie valt de helft af en mogen de overige drie bureau’s in een tweede loterijronde strijden voor de felbegeerde opdracht… De eerste vraag die ik mezelf stel is of er een pitch-vergoeding bestaat? De website rept hier nl. niet over. Dan maar even gebeld met het projectbureau van de nieuwbakken gemeente. “Nee, er is geen pitchvergoeding want er is te weinig budget voor de opdracht. …en als goede bureau’s dan afhaken, is dat jammer maar niet erg.”

Het is het lot van de creatieve zakelijke dienstverleners. Adviesuren, denkwerk en creativiteit is ‘gebakken lucht’ en daar wordt liever niet voor betaald! Maar… “Who cares?” Er zijn immers genoeg kandidaten die weinig opdrachten hebben en dus meedoen onder het mom: “niks geschoten, altijd mis”. Wetende dat je 16,67% kans hebt op new business. De uiteindelijke winnaar mag hopen dat deze na de pitch nog een paar centen mag verdienen aan de uitwerking, want er is immers niet veel budget en de drukker moet immers wèl betaald worden. Echt pech hebt je als de gemeentelijk repro-afdeling er met de bal vandoor gaat omdat je DTP-er te duur blijkt.

En dan de jureerbaarheid… “Een extern bureau begeleidt de pitch“ werd verteld maar verder ben je afhankelijk van de kennis, mening en smaak van de opdrachtgever. En in dit voorbeeld lijkt me die hoogst twijfelachtig. Immers, ze nodigen ervaren full service reclamebureau’s uit in plaats van in huisstijlen (corporate identity) gespecialiseerde designbureau’s. Het is alsof je Van der Valk, AC, La Place enz. uitnodigt om de lekkerste pizza te bakken in plaats van authentieke Italiaanse pizzeria’s met houtoven te vragen. Maar dit terzijde.

Wat me nog het meeste stoort bij dit soort pitches is de gemakzucht, het feit dat alles gratis moet en het gebrek aan transparantie (in de kop had nl. moeten staan: “Gaat uw bureau GRATIS de huisstijl voor de toekomstige gemeente Meierijstad ontwikkelen?”). Als je voor een (goed) idee of ontwerp niet wil betalen, noemt men dit in het vak: brain-picking. Vooral overheden gedragen zich vaak schaamteloos in dit soort zaken. Ze kijken de kunst af bij grote merken maar vergeten dat een pitch van een respectabel merk niet beperkt blijft to één opdracht.

Tja, gemeentes… altijd mooie woorden over het welzijn van burgers en ondernemers en vooral pronken met mooie bedrijvenparken maar ondertussen wel de rol van sjacheraar spelen. Bah, ik doe in ieder geval niet mee aan dit soort spelletjes. Ik besteed liever m’n energie en kwaliteit aan echte klanten.

Bron: illustraties, Bart Aalbers; copy, Bert Dijkstra - www.shop-arround.nl